Sursa: www.loribalogh.ro
Toti oamenii au, fara exceptie, o natura pacatoasa ( Romani 3, 23 ). Cei mai multi dintre ei se complac in aceasta stare, nedorind nicio schimbare in stilul de viata, in scara valorilor morale, precum si in relatia lor cu Dumnezeu. Exista insa si oameni care tind spre un standard moral mai inalt, oameni care nu se complac in starea morala degradata in care se afla.
Exista o solutie pentru ei ? Ce spune Biblia despre acest subiect ?
– Biblia vorbeste despre “neprihanirea prin credinta”, ea fiind acea stare in care omul, desi pacatos prin natura lui, dar care se intoarce la Dumnezeu, este eliberat de vinovatia lui, este repus in drepturi si este privit de cer ca si cand nu ar fi pacatuit niciodata : Romani 3, 21-24; 5, 1-2; Galateni 2, 16; Filip. 3,9
– Biblia ne asigura ca la temelia acestei lucrari in favoarea omului pacatos se afla dragostea lui Dumnezeu: Isaia 43, 4; 44, 22; Ieremia 31, 3; Ezechiel 18, 23; Ioan 3, 16.
O intrebare si un raspuns biblic:
– Intrebare: Poate omul pacatos sa ajunga vreodata fara vina inaintea lui Dumnezeu ? Iov 4, 17
– Raspuns: Apostolul Ioan, autorul Apocalipsei, vede, in viziunile primite, o categorie de oameni “fara vina inaintea scaunului de domnie a lui Dumnezeu” : Apocalipsa 14, 5. Asadar, raspunsul Bibliei la aceasta intrebare este un Da ! categoric.
Actul prin care omul pacatos devine neprihanit in ochii lui Dumnezeu se numeste “indreptatire prin credinta”. Expresia aceasta nu se intalneste in Scriptura, dar este subinteleasa in multe pasaje biblice, mai ales in acele pasaje in care se afirma ca omul este “socotit neprihanit”: Geneza 15, 6;
Romani 4, 3.9.22; Galateni 3, 6.
Exista mai multe feluri de indreptatire ?
– Biblia identifica doua feluri de indreptatire ( Filipeni 3,9 ): 1) una realizata de om prin eforturi personale si neacceptata de Dumnezeu si 2 ) o alta realizata de Dumnezeu si daruita omului pacatos, prin credinta si fara plata.
Cat costa indreptatirea omului pacatos ?
Pe om nu-l costa nimic. El trebuie doar sa creada in lucrarea lui Christos pentru el si sa o accepte prin credinta: Faptele Apostolilor 16, 31. Pe Dumnezeu insa, lucrarea aceasta L-a costat enorm: jertfa Unicului Sau Fiu, prin sangele caruia a platit pretul rascumpararii noastre: Ioan 3, 16; Romani 3, 24.
Care sunt etapele indreptatirii omului pacatos ?
1) Indreptatirea atribuita, constand in iertarea pacatosului . Este lucrarea de indepartare din viata omului a vinovatiei sale morale si a trecutului sau pacatos. Este o lucrare de o clipa si poate avea loc in momentul in care omul vine inaintea lui Dumnezeu , cerandu-I iertare cu o inima curata.
2) Indreptatirea impartasita, constand in sfintirea vietii. Este procesul cresterii spirituale, al desavarsirii caracterului si al biruintei depline asupra pacatului. Este lucrarea unei vieti intregi.
Daca indreptatirea atribuita reprezinta titlul nostru pentru cer, indreptatirea impartasita reprezinta calificarea noastra pentru cer. Prin indreptatirea atribuita suntem eliberati de vinovatia pacatului, prin indreptatirea impartasita suntem eliberati de puterea pacatului. Indreptatirea atribuita se realizeaza prin sangele lui Iisus, in timp ce indreptatirea impartasita o realizeaza Duhul Sfant.
Se poate pierde indreptatirea ( neprihanirea prin credinta ) ?
Biserica Adventista nu este de acord cu teoria : “odata mantuit, pentru totdeauna mantuit”. Este o teorie a “harului ieftin” care nu are sustinere biblica. Biblia sustine ca un om indreptatit ( “socotit neprihanit” ) poate pierde neprihanirea ce i-a fost acordata prin caderea si ramanerea intr-o stare de pacat si respingerea harului lui Dumnezeu: Ezechiel 33, 13; Evrei 6, 4-6; 2 Petru 2, 20-22.
Cum putem sa ne pastram neprihanirea daruita de Dumnezeu ?
Odata indreptatit ( “socotit neprihanit” ), omul poate sa-si pastreze neprihanirea doar pe o singura cale: manifestand o credinta practica si o ascultare deplina de Legea lui Dumnezeu. Omul va asculta de Lege nu pentru a fi indreptatit, ci pentru ca a fost indreptatit prin harul lui Dumnezeu. Aceasta e esenta credintei biblice.
Lori Balogh