Schimbări în lucruri neschimbătoare?
Milioane de creștini conștiincioși frecventează biserica în fiecare duminică, prima zi a săptămânii. Ei fac astfel crezând că undeva, cumva, cineva a schimbat ziua de închinare. Ori ei cred aceasta, ori nici nu sunt măcar conștienți că Dumnezeu a pus deoparte a șaptea zi – nu prima zi a săptămânii – ca zi în care să-I aducem închinare.
E clar că, de-a lungul istoriei, o schimbare s-a făcut. Dar întrebarea importantă este: Cine a făcut această schimbare și cu ce autoritate? Într-o lecție anterioară am descoperit că Dumnezeu a instituit Sabatul în timpul primei săptămâni a istoriei pământului. Înainte ca păcatul să fi fost cunoscut de om, Dumnezeu a declarat ziua a șaptea ca sfântă. El a pus-o deoparte ca o ocazie de întâlnire săptămânală între El și om. Sabatul era o zi când omul să-și lase lucrul la o parte ca să fie doar cu Creatorul său. Era ziua de naștere a lumii. O zi de ADUCERE AMINTE!
Dacă Dumnezeu s-ar fi răzgândit cu privire la ziua Sa specială de întâlnire cu omul, n-ar fi menționat El un astfel de moment al schimbării și n-ar fi dat El instrucțiuni poporului Său în legătură cu schimbarea? Orice schimbare de acest fel, ar fi declanșat în mod sigur o mare reacție printre primii creștini. Să examinăm îndeaproape mărturia Bibliei și a istoriei.
1. Cum este numită în Noul Testament ziua specială de odihnă și închinare a lui Hristos?
Apocalipsa 1:10
Biblia spune: _____________________________
2. Al cărei zile este Isus Domn?
Matei 12:8
Biblia spune: _____________________________
3. Ce spune Biblia despre dispoziția lui Dumnezeu de a schimba ceea ce El face?
Psalmii 89:34; Maleahi 3:6; Iacov 1:17
Biblia spune: _____________________________
Isus a spus: „Să nu credeți că am venit să stric Legea și Proorocii, am venit nu să stric, ci să împlinesc”.
În mod evident, n-a fost în planul lui Hristos să schimbe vreo parte a legii. Din contră, El a murit fiindcă ea n-a putut fi schimbată! Isus a așteptat ca urmașii Săi să țină Sabatul și după moartea Sa, după cum am studiat în ultima lecție. El i-a avertizat pe urmașii Săi în legătură cu distrugerea Ierusalimului în 70 d.Hr., cerându-le să se roage ca fuga lor din cetate să nu fie iarna sau într-o zi de Sabat. Singura concluzie este că, dacă o schimbare a intervenit în ce privește ziua de închinare, atunci ea n-a fost cu consimțământul lui Dumnezeu.
Să aruncăm o privire asupra celor opt texte din Noul Testament care menționează prima zi a săptămânii și să vedem dacă Dumnezeu ne-a poruncit să ținem această zi ca fiind sfântă.
Ne spune vreunul din textele următoare că duminica – prima zi a săptămânii – ar trebui ținută ca zi sfântă?
a) Matei 28:1
b) Marcu 16:1-2
c) Marcu 16:9
d) Luca 24:1
e) Ioan 20:1
f) Ioan 20:19
Răspunsul tău: ___________________________
5. În ce parte a primei zile a săptămânii a ținut Pavel o întâlnire de rămas bun în Troa?
Fapte 20:7-8
Biblia spune: _____________________________
Aceasta a fost în timpul nopții – sau în partea de întuneric din prima zi a săptămânii. În Genesa 1:5 găsim că seara sau partea întunecoasă a zilei în cronologia Bibliei, vine înainte de partea luminoasă. Deci aceasta era o întâlnire sâmbătă noaptea. „New English Bible” traduce astfel acest text: „Sâmbătă noaptea, în adunarea noastră pentru frângerea pâinii, Pavel, care trebuia să plece a doua zi, le vorbea și a continuat să le vorbească până la miezul nopții” (vezi Fapte 20:7).
6. Crezi că ținerea acestei adunări sâmbătă noaptea a sfințit prima zi a săptămânii?
Răspunsul tău: ___________________________
În cartea Faptelor sunt înregistrate 84 de întâlniri sâmbăta. Este semnificativ că nu există decât o singură întâlnire ținută de apostoli sâmbătă noaptea. Nimic din acest pasaj biblic nu indică sau impune o schimbare a zilei de închinare.
7. Ce a spus Pavel credincioșilor din Corint să facă în prima zi a săptămânii?
1 Corinteni 16:1-2
Biblia spune: _____________________________
Nu este nimic în acest text care să indice că era vorba de un serviciu care trebuia ținut în această zi. De fapt, textul învață contrariul. Recomandarea lui Pavel este ca fiecare „să pună deoparte acasă”. „New English Bible” traduce astfel: „În fiecare duminică fiecare din voi să pună deoparte și să aibă la îndemână o sumă proporțională cu câștigurile lui, astfel ca să nu se facă o colectă când voi veni eu”.
Am studiat toate textele din Noul Testament care menționează prima zi a săptămânii. Ce spun alte biserici despre schimbarea zilei de închinare și despre Biblie?
MĂ‚RTURISIRI DESCHISE:
PRIETENII NOȘTRI CATOLICI SPUN: „Puteți citi Biblia de la Geneza la Apocalipsa și nu veți găsi un singur rând care autorizează sfințirea duminicii. Scripturile impun păzirea religioasă a sâmbetei” (James Cardinal Gibbons, „The Faith of Our Fathers” pag.89).
PRIETENII NOȘTRI ANGLICANI ȘI EPISCOPALIENII SPUN: „Luați pe cine doriți, fie părinții BISERICEȘTI antici sau moderni și nu veți găsi nicio ZI a Domnului instituită de vreun mandat APOSTOLIC, niciun Sabat schimbat de ei în prima zi a săptămânii”. (Dr. Peter Helyn, din Biserica Angelice, Istoria Sabatului, partea a II-a, cap. 1, pag. 410).
„Porunca biblică spune ca în ziua a șaptea tu trebuie să te odihnești. Aceasta este Sâmbăta. Niciunde în Biblie nu stă scris că închinarea ar trebui făcută duminica” (Philip Garrington – episcopalian – în Toronto Daily Star din 26 octombrie 1949).
UN REPREZENTANT LUTERAN DECLARĂ‚: „Păzirea zilei Domnului (duminica) nu este întemeiată pe vreo poruncă a lui Dumnezeu, ci pe autoritatea bisericii”. (Augsburg Confession of Faith) așa cum este citată în „Sabath Manual” de Cox. Pag. 287.
ȘI ALÅ¢II RECUNOSC SCHIMBAREA:
„Ideea unei schimbări oficiale prin autoritatea apostolică a zilei Domnului (duminica) în locul Sabatului iudeu… nu are nicăieri vreo bază nici în Sfânta Scriptură, nici în antichitatea creștină”. (Smith and Cheetman, Dicționar de antichități creștine, vol. 2, pag. 182).
ISTORIA ÎNREGISTREAZĂ‚ SCHIMBAREA:
„Nu mult după recunoașterea creștinismului de către Constantin cel Mare, păzirea duminicii a fost impusă prin decret imperial. În anul 321 d.Hr. toate curțile de justiție, toți locuitorii de la oraș și meșteșugarii trebuia să se odihnească în „venerabila zi a Soarelui” – numai agricultorii făceau excepție, a căror muncă nu putea fi întreruptă sau amânată”. (Enciclopedia Americana, ediția 1969, vol. XXVI, articolul „Sunday”, pag. 32).
Legea duminicală a împăratului Constantin nu era întemeiată pe învățătura sau doctrina creștină, ci pe filozofia păgână cu care fusese bine familiarizat. Când renumita sa lege duminicală a fost promulgată, el n-a numit duminica „Ziua Domnului” , ci „venerabila zi a Soarelui”. El nu a introdus o instituție creștină, ci un obicei păgân. Principalul scop al edictului său a fost de a impune sărbătoarea păgână a duminicii asupra creștinilor făcând astfel o legătură între cele două religii. Ceea ce a debutat ca un ritual păgân, a sfârșit ca o reglementare creștină; și o lungă serie de decrete imperiale din timpul secolelor al IV-lea, al VI-lea, au impus cu tot mai mare strictețe interdicția de a lucra duminica.
Biserica Romei acceptase, de-a lungul anilor, multe învățături care nu se găseau în Biblie. Și-a pus astfel, sigiliul aprobării asupra schimbării zilei de închinare și a obligat pe toți să țină duminica drept zi sfântă în locul Sâmbetei. Ceea ce a început printr-un decret imperial, as sfârșit printr-un edict religios.
Ilustrația următoare este un exemplu cu privire la ceea ce s-a întâmplat după aceea: Reverentul Peter Greimann, din „Convert’s Cathechism of Catholic Doctrine”, pag. 50):
Întrebare: Care este ziua Sabatului?
Răspuns: Sâmbăta este ziua Sabatului.
Întrebare: De ce ținem noi duminica în loc de Sâmbătă?
Răspuns: Noi ținem duminica în locul Sâmbetei, pentru că Biserica Catolică a transferat solemnitatea zilei de sâmbătă asupra duminicii.
8. Ce reproș aduc catolicii protestanților în legătură cu schimbarea zilei de închinare?
„Biserica a schimbat Sabatul cu duminica prin dreptul autorității divine, infailibile, dată de întemeietorul ei, Isus Hristos,. Protestanții, susținând că Biblia este singurul lor ghid de credință, nu au nicio împuternicire pentru ținerea duminicii” (The Chatolic Universe Buletin, 14 august 1942).
TIMPUL NU A FOST PIERDUT:
Cineva poate întreba: „Nu cumva, de-a lungul secolelor s-a pierdut succesiunea zilelor săpămânii?
Dacă ciclul săptămânal ar fi fost pierdut de la Adam până la Moise, cu siguranță că Dumnezeu l-ar fi reactivat atunci când El a scris CELE ZECE PORUNCI care includ Sabatul ca ziua a șaptea a săptămânii.
Dacă Sabatul ar fi fost pierdut în perioada de la Moise la Isus în mod sigur El ar fi făcut corecția când a fost pe pământ. Dar Isus a ținut Sabatul zilei a șaptea, și El este exemplul nostru. „Căci cine zice că rămâne în El, trebuie să trăiască și el cum a trăit Isus” (Ioan 2:6).
A fost timpul pierdut din vremea lui Hristos? În niciun caz! Evreii răspândiți pe tot pământul au ținut o strictă evidență a timpului. Evreii ortodocși se mai închină încă în Sabatul zilei a șaptea – Sâmbăta.
Ce se poate spune despre calendar? Schimbările calendarului au deranjat cumva și Sabatul?
NU! Poți verifica acest lucru în orice enciclopedie. Calendarul iulian era în folosință în timpul lui Isus. Ciclul săptămânal a fost același ca și în calendarul gregorian, calendarul nostru de azi. Iată cum s-a făcut trecerea de la un calendar la altul:
Pentru a aduce noul calendar în armonie cu anotimpurile, ziua de vineri 5 octombrie din vechiul calendar iulian a devenit vineri 15 octombrie în noul calendar gregorian. Această simplă schimbare de număr în anul 1582, n-a avut niciun efect asupra ciclului săptămânal de 7 zile.
PROFEÅ¢IA A PREZIS SCHIMBAREA
9. Potrivit profeției, ce urma să încerce să facă o putere pământească cu Legea lui Dumnezeu?
Daniel 7:25
Biblia spune: _____________________________
O putere s-a încumetat să schimbe timpul lui Dumnezeu – Sabatul și Legea Sa. Vă rog remarcați mărturisirea ce a fost făcută:
Întrebare: Puteți dovedi într-un fel, că biserica are puterea de a institui sărbători sau principii?
Răspuns: Dacă nu ar fi avut o astfel de putere, ea n-ar fi putut face ceea ce toți oamenii religioși moderni recunosc – ea n-ar fi putut institui ținerea duminicii, prima zi a săptămânii, o schimbare pentru care nu există o autoritate scripturistică”. (Reverend Stephan Keenan, A Doctrinal Catechism, pag. 174).
10. Ce a spus Hristos despre cei ce resping poruncile Lui și țin tradițiile omenești?
Marcu 7:7-9
Biblia spune: _____________________________
11. De ce păzesc poruncile cei credincioși?
Ioan 14:15
Biblia spune: _____________________________
Creștinul va păzi poruncile, nu pentru a câștiga mântuirea, ci pentru că își manifestă astfel dragostea și recunoștința față de Domnul pentru darul mântuirii.
12. Problema studiată în această lecție ne pune față în față cu cea mai importantă decizie pe care o poate lua un om, aceea de a ne așeza de partea lui Dumnezeu. După studierea acestei lecții care este răspunsul tău?
Răspunsul tău: ___________________________
Numele: _________________________________
Adresa: _________________________________
Localitatea: ______________________________
Telefon: _________________ Cod: ____________