Sursa: www.intrebariimportante.ro
Cum puteți să explicați versetul din Coloseni 2:16 ”Nimeni, deci, să nu vă judece cu privire la mâncare sau băutură sau cu privire la o zi de sărbătoare, cu privire la o lună nouă sau cu privire la o zi de Sabat, care sunt umbra lucrurilor viitoare, dar trupul este al lui Hristos.” Reiese clar din verset că ținerea Sabatului este opțională. Ce putem înțelege din acest verset?
Chiar dacă, la prima vedere versetul ar părea să spună că Sabatul (și altele) nu mai sunt chestiuni de băgat în seamă, trebuie să privim mai atent în verset.
Primul lucru, pe care vreau să-l subliniez, este acela că versetul definește categoriia lucrurilor ce nu mai trebuiesc să fie motiv de discuție: “care sunt umbra lucrurilor viitoare” sau, mai corect spus – care erau o umbră a lucrurilor ce aveau să vină.
Ce este o umbră? Este o proiectare puțin mai întunecată a unui obiect sau ființe pe o anumită suprafață, în prezența obligatorie a luminii.
Era cumva Sabatul doar o umbră, sau era chiar “chipul” care lasă o umbră? Sabatul a fost creat odată cu omul. De la creațiune Dumnezeu a “inventat” instituția căsătoriei și instituția Sabatului. Umbrele au început să apară după căderea în păcat.
Ca să fie mai ușor de înțeles, deși versetele în original nu sunt în limba română, voi face o mică analiză comparativă pe textul enunțat și altele câteva din Leviticul cap. 23.
Voi pune, prin comparație versetele acestea de mai multe ori subliniind câte un aspect important.
1. Primul element:
Coloseni 2:16: ”Nimeni, deci, să nu vă judece cu privire la mâncare sau băutură sau cu privire la o zi de sărbătoare, cu privire la o lună nouă sau cu privire la o zi de Sabat, care sunt umbra lucrurilor viitoare, dar trupul este al lui Hristos.” (apare cu formă de articol nehotărât – o zi de sărbătoare)
Leviticul 23:3: ”Șase zile să lucrați; dar ziua a șaptea este Sabatul, ziua de odihnă, cu o adunare Sfântă. Să nu faceți nici o lucrare în timpul ei: este Sabatul Domnului, în toate locuințele voastre.” (Sabatul zilei a șaptea – sâmbăta. Apare cu formă de articol hotărât – ziua de odihnă)
Leviticul 23:32 ”Aceasta să fie pentru voi o zi de Sabat, o zi de odihnă, și să vă smeriți sufletele în ziua aceasta; din seara zilei a noua până în seara următoare, să prăznuiți Sabatul vostru.” (Ziua ispășirii – apare cu formă de articol nehotărât – o zi de ohihnă)
Leviticul 25:4: ”Dar anul al șaptelea să fie un Sabat, o vreme de odihnă pentru pământ, un Sabat ținut în cinstea Domnului: în anul acela să nu-ți semeni ogorul, și să nu-ți tai via.” (Anul sabatic – apare cu formă de articol nehotărât – o vreme de odihnă)
2. Al doilea element:
Coloseni 2:16: ”Nimeni, deci, să nu vă judece cu privire la mâncare sau băutură sau cu privire la o zi de sărbătoare, cu privire la o lună nouă sau cu privire la o zi de Sabat, care sunt umbra lucrurilor viitoare, dar trupul este al lui Hristos.” (apare cu formă de articol nehotărât – o zi de Sabat)
Leviticul 23:3 : ”Șase zile să lucrați; dar ziua a șaptea este Sabatul, ziua de odihnă, cu o adunare Sfântă. Să nu faceți nici o lucrare în timpul ei: este Sabatul Domnului, în toate locuințele voastre.” (Sabatul zilei a șaptea – sâmbăta. Apare cu formă de articol hotărât – SABATUL)
Leviticul 23:32: ”Aceasta să fie pentru voi o zi de Sabat, o zi de odihnă, și să vă smeriți sufletele în ziua aceasta; din seara zilei a noua până în seara următoare, să prăznuiți Sabatul vostru.” (Ziua ispășirii – apare cu formă de articol nehotărât – o zi de Sabat)
Leviticul 25:4: ”Dar anul al șaptelea să fie un Sabat, o vreme de odihnă pentru pământ, un Sabat ținut în cinstea Domnului: în anul acela să nu-ți semeni ogorul, și să nu-ți tai via.” (Anul sabatic – apare cu formă de articol nehotărât – un Sabat, sau mai bine zis un fel de odihnă ca de Sabat)
Al treilea element:
Coloseni 2:16: ”Nimeni, deci, să nu vă judece cu privire la mâncare sau băutură sau cu privire la o zi de sărbătoare, cu privire la o lună nouă sau cu privire la o zi de Sabat, care sunt umbra lucrurilor viitoare, dar trupul este al lui Hristos.” (nu scrie că ar fi vorba de Sabatul Domnului)
Leviticul 23:3: ”Șase zile să lucrați; dar ziua a șaptea este Sabatul, ziua de odihnă, cu o adunare Sfântă. Să nu faceți nici o lucrare în timpul ei: este Sabatul Domnului, în toate locuințele voastre.” (Sabatul zilei a șaptea – sâmbăta. Apare cu formă de articol hotărât și cu titlu de proprietate – Sabatul Domnului)
Leviticul 23:32: ”Aceasta să fie pentru voi o zi de Sabat, o zi de odihnă, și să vă smeriți sufletele în ziua aceasta; din seara zilei a noua până în seara următoare, să prăznuiți Sabatul vostru.” (Ziua ispășirii – apare cu titlu de proprietate umană)
Leviticul 25:4: ”Dar anul al șaptelea să fie un Sabat, o vreme de odihnă pentru pământ, un Sabat ținut în cinstea Domnului: în anul acela să nu-ți semeni ogorul, și să nu-ți tai via.” (Anul sabatic – apare cu formă de articol nehotărât și este o figură de stil. Nu pământul ține Sabatul în cinstea Domnului ci lurătorii pământului sunt cei care nu-l lucrează)
Ultimul element:
Coloseni 2:16: ”Nimeni, deci, să nu vă judece cu privire la mâncare sau băutură sau cu privire la o zi de sărbătoare, cu privire la o lună nouă sau cu privire la o zi de Sabat, care sunt umbra lucrurilor viitoare, dar trupul este al lui Hristos.”
Care era singurul Sabat peste care Isus Hristos spune că este Domn? Doar Sabatul zilei a Șaptea – vezi Matei 12:1-8, Marcu 2:23-28 și Luca 6:1 -5. În toate acestea este vorba de Sabatul Domnului – și nu de alte Sabate (apare forma de singular articulată cu articol hotărât)
Pastor Viorel Dascalu