DE ANGEL MANUEL RODRÍGUES
Vă rog să explicați semnificația curățirii menționate în Evrei 1:3. Textul exact este următorul: „După ce a realizat curățirea de păcate, S-a așezat la dreapta Măreției, în înălțimi.” (NTR)
Acest verset combină două elemente: curățirea și glorificarea, dar nu precizează cum are loc purificarea/curățirea. Pentru a clarifica acest text, să examinăm alte două pasaje în care aceste elemente sunt prezente împreună, apoi să analizăm semnificația curățirii în Epistola către Evrei.
1. Curățirea și jertfa: Observați cele două pasaje: „Însă după ce Hristos a adus o singură jertfă pentru păcate, pentru totdeauna, S-a așezat la dreapta lui Dumnezeu” (10:12). „Să ne fixăm atenția asupra lui Isus, Cel Care inițiază și desăvârșește credința, Cel Care, pentru bucuria ce-I stătea înainte, a îndurat crucea, disprețuindu-i rușinea, și S-a așezat la dreapta tronului lui Dumnezeu!” (12:2). În primul text, apare expresia: „o singură jertfă pentru păcate” în loc de „curățirea pentru păcate”, clarificând astfel sensul. În al doilea text, se afirmă că jertfa a fost moartea lui Hristos pe cruce; El a făcut curățire/purificare pentru păcate în sensul că S-a oferit pe Sine ca jertfă. Jertfa ispășitoare/purificatoare a fost adusă o dată. Prin glorificarea Sa, Hristos continuă să oficieze în calitate de mare-preot, în sanctuarul ceresc (8:2). Lucrarea Sa este strict legată de curățirea noastră de păcat.
2. Curățirea și primul legământ: Numai prin jertfa lui Hristos au fost, în sfârșit, iertate păcatele comise sub primul legământ. „De aceea, El este Mijlocitorul unui nou legământ, pentru ca aceia care sunt chemați să poată primi moștenirea veșnică promisă, întrucât a avut loc o moarte care-i răscumpără din neascultările comise sub primul legământ” (9:15). Conform Epistolei către Evrei, păcatele comise sub primul legământ aveau nevoie să fie curățite, deoarece sângele taurilor și al țapilor nu îndepărta păcatul și nu-i purifica pe păcătoși. Jertfa lui Hristos a legitimizat purificarea făcută simbolic în timpul primului legământ. Aceasta era curățirea de păcate comise sub vechiul legământ, reprezentând călcări ale legii legământului. Acest efect retroactiv al puterii purificatoare a jertfei lui Hristos nu este exprimat doar în Epistola către Evrei, ci apare implicit și în alte locuri din Noul Testament (vezi Romani 3:25; Fapte 17:30).
3. Curățirea și credincioșii: Curățirea de păcat prin sacrificiul lui Hristos este realizabilă astăzi pentru cei care cred. Puterea purificatoare a crucii este aplicabilă acum în dreptul celor care Îl văd pe Hristos ca Salvatorul și Marele lor Preot. „Sângele lui Hristos… va curăți conștiința noastră de faptele moarte, pentru a ne închina Dumnezeului celui Viu” (9:14). Toți oamenii sunt chemați să se pocăiască de faptele lor moarte (6:1) și să fie siguri că vor beneficia de curățire, prin Hristos. Această purificare/curățire prezentă este o parte intrinsecă a lucrării de mijlocire a Domnului Hristos la dreapta lui Dumnezeu (7:25) și vizează nu doar păcatele noastre din trecut, ci și păcatele comise neintenționat în timpul călătoriei noastre creștine (10:26). În această călătorie, noi trebuie „să dăm la o parte orice ne-ar putea împiedica și păcatul care ne prinde atât de strâns” (12:1). Prin puterea jertfei lui Hristos pe cruce, unde a purtat păcatele multora (9:28), păcatele noastre sunt iertate de Dumnezeu. În sistemul iudaic, acest proces era reprezentat prin slujbele zilnice. Jertfa lui Hristos și mijlocirea Sa constituie transformarea în realitate a semnificațiilor simbolice din slujbele zilnice.
4. Curățirea în sanctuarul ceresc: Puterea purificatoare a jertfei Domnului Hristos are, în același timp, o valoare în viitor, reprezentată prin ritualul de curățire din Ziua Ispășirii: „Așadar, a fost necesar să fie curățite cu aceste jertfe copiile lucrurilor cerești, dar lucrurile cerești înseși aveau nevoie de jertfe mai bune decât acestea” (9:23). Acest pasaj face referire, evident, la interpretarea simbolurilor din Ziua Ispășirii. Amintind de curățirea sanctuarului ceresc, apostolul face trimitere la faptul că finalitatea curățirii prin moartea sau jertfa lui Hristos va avea ca rezultat îndreptățirea caracterului lui Dumnezeu și al poporului Său și faptul că salvarea oamenilor va deveni reală, odată cu revenirea Sa pe pământ (9:28).
Această curățire face referire, de asemenea, la ridicarea Împărăției veșnice a lui Dumnezeu (12:28) și la momentul în care toți cei care I s-au opus lui Hristos vor „fi făcuți așternut al picioarelor Lui” (10:13; vezi și 2:14), cu alte cuvinte, momentul în care El îi va învinge total și definitiv. Această judecată executivă îi „va mistui pe cei care I se împotrivesc lui Dumnezeu” (10:27) în actul purificării finale a universului de prezența păcatului și a puterilor rele.
*NOTĂ‚: Textele biblice sunt citate din versiunea NTR a Bibliei în limba română.
Angel Manuel Rodrígues este directorul Institutului de Cercetare Biblică din cadrul Conferinței Generale.
sursa articolului: http://ro.adventistworld.org/