În babilonia doctrinelor filozofice, politice, științifice, religioase, etc., atitudinile grupărilor omenești de la mari la din ce în ce mai mici, până la individ, sunt și ele tot babilonie. Timpul vieții scurt nu ne-ar ajunge nici măcar să le numim pe toate.
SCHIMBĂ‚RILE de DOCTRINĂ‚ domină lumea mai întâi prin întemeierea de doctrine noi – avându-se în vedere CELEBRIZAREA prin SCHIMBARE și NOUĂ‚ ÎNTEMEIERE -, cum și datorită apetitului uman de a domina doctrina și nu de a se supune ei.
Din păcate, nu este vorba de SCHIMBAREA DOCTRINEI în procesul de căutare a doctrinei adevărate și nici de SCHIMBAREA de ATITUDINE când s-a dovedit că ea este falsă – fenomen normal, chiar recomandat -, ci ne referim la căutarea cu tot dinadinsul de a SCHIMBA DOCTRINA BIBLICĂ‚, înțelegând prin aceasta TOTALITATEA ÎNVĂ‚Å¢Ă‚TURILOR EI în detaliu și întreg și la schimbarea nefastă a ATITUDINII față de ea.
În această zonă de observație se constată tendința și chiar efortul pentru SCHIMBAREA DOCTRINEI și mai puțin sau deloc SCHIMBAREA ATITUDINII conform ei. Chiar și la oameni cu grad ridicat de integritate și credincioșie se văd mai degrabă “ajustări de doctrină” decât străduința de conformare.
Așa avem de a face cu ceea ce numim FORÅ¢AREA DOCTRINEI spre așa zisa ELIBERARE a omului, chiar dacă nu de tot prin eliminarea ei, măcar prin ceva amendamente aduse la ea. Prin comparație, FORÅ¢AREA ATITUDINII nu se bucură de același nivel de susținere. De fapt, nici nu ar fi frumos să se întâmple acest lucru în împărăția libertății de alegere. Dar, după alegerea eventual bună făcută, implementarea cere sacrificiu, la care omul e mai puțin dispus. Adică, el poate fi de acord cu DOCTRINA, dar are probleme cu ATITUDINEA față de ea. În acest stadiu, mai umblă la DOCTRINĂ‚, chiar dacă nu printr-o SCHIMBARE sau FORÅ¢ARE, umblă la ea printr-o așa zisă ARANJARE a ei, pentru a o apropia de ATITUDINEA sa. Adică o FORMULEAZĂ‚ în felul și la nivelul convenabil ATITUDINII lui.
Cumva, în loc să caute eliberarea de el însuși, omul caută motive de eludare a învățăturilor Bibliei, o “eliberare” de ele, nu prin ele. El uită că la Biblie nu mai este nimic de scos, nici de adăugat și că de fapt la el sunt o mulțime de scos și de adăugat până ce să arate ca idealul biblic.
Criza de SCHIMBARE se manifestă la omul veacului nostru ca un fel de NEASTÂMPĂ‚R. Aproape fără să-și dea seama se rotește împrejurul DOCTRINEI cu o ATITUDINE de NESCHIMBAT încercând REFORMULĂ‚RI de Biblie. Apoi strigă lozinci de parcă ar vrea să se autonîncredințeze că are dreptate. “Profesionalismul religios împiedică creativitatea și progresul”, zice el, punându-ne rău cu civilizația seculară care se vrea în creștere. El uită că religia este în sine laică. Dacă prin absurd ar exista un profesionalism religios, menirea lui ar fi să slujească laicitatea punând DOCTRINA în măreția atributelor ei. Cât privește “creativitatea”, își poate găsi locul cel mult în formele de manifestare, dar nu în esența învățăturii. Și pe urmă, există și o “creativitate negativă”. Despre Sabat bunăoară. Creativ cum să-l ținem mai frumos, mai devoțional nu pentru împlinirea unei porunci pe care nu avem cum să o schimbăm, ci ca o bucurie care nu se schimbă. Sau, tot creativ, de data aceasta negativ, cum pot să REDUC PORUNCA la minimum prin care s-ar putea spune totuși că am ținut-o.
Când profesionalizarea religiei nu mai răzbește în a amăgi, se trece exact la opus ca formă, dar la același lucru ca efect, la “ȘABLOANE PRIMITIVE” pentru ridiculizarea DOCTRINEI sau mai cu succes pentru ridiculizarea celui care se supune DOCTRINEI în loc să o SCHIMBE.
Privită bine, imaginea arată o DEGENERARE. Degenerarea vieții spirituale are loc fie “de la sine” prin ignorarea DOCTRINEI, fie, și mai ales în ultimul timp, timpul sfârșitului, o DEGENERARE SISTEMATICĂ‚, ELABORATĂ‚, minuțios plănuită și aplicată. Așa se face că omul e lăudat că are curajul – ba chiar datoria – SĂ‚ SCHIMBE DOCTRINA, și apoi mai lăudat că rămâne neschimbat în ATITUDINE, după ultimele păreri dovadă de mare personalitate.
Să schimbăm Biblia în raport de noi sau pe noi în raport de Biblie? Ar fi una din întrebările zilei.
Benone Burtescu (dburtescu@aol.com)
Material preluat de la www.intercer.net