Ekkehardt Mueller, BRI
Când doi oameni se iubesc unul pe altul și vor să își petreacă restul vieții împreună, credincioși unul altuia, se căsătoresc. În același fel, când oamenii iubesc pe Isus și vor să Îl urmeze ca ucenici, credincioși Lui, se botează.
I. Semnificația botezului biblic
Spălarea ceremonială era practicată în VT. Ioan Botezătorul a introdus botezul pocăinței (vezi Mat. 3), acceptat de Isus și practicat de ucenicii Lui.
· Botezul are de-a face cu pocăința pentru păcate și închinarea vieții lui Isus – Mat. 3:2, 5-6, 11; Fapte 2:38
· Prin urmare botezul are de-a face cu curățirea și este un semn de primire a iertării și mântuirii – Ioan 13:10; Fapte 2:38; 1Cor. 6:11
· Botezul este cu apă și cu Duhul Sfânt, reprezentând moartea față de păcat și demarcând o viață nouă: Ioan 3.3,5; Rom. 6:4; 2Cor. 5:17.
· Botezul este un act public de mărturisire a lui Hristos și credință în El: Marcu 16:16; Fapte 22:16
· Botezul are de-a face cu ucenicia și acordul ca Isus să Își trăiască viața în viețile ucenicilor Săi: Mat. 28:19; Gal. 2:20
II. Isus și botezul
Botezul creștin se întemeiază pe faptul că Însuși Isus a fost botezat și și-a mandatat ucenicii să-i boteze pe cei care doresc să devină copiii lui Dumnezeu. Botezul lui Isus nu a fost un botez al pocăinței, ci un botez pilduitor.
Mat. 3:13-17: Botezul lui Isus este exemplul pe care trebuie să îl urmăm. Ceea ce s-a întâmplat la botezul Lui indirect se întâmplă la botezul tuturor celor care doresc cu toată seriozitatea să urmeze pe Isus și să fie botezați.
Ioan 3:22; 4:2: Isus, prin ucenicii Lui, a botezat oameni.
Mat. 28: 18-20; Marcu 16:15-16: Isus dorește ca oamenii să fie botezați.
III. Considerații practice
1. Modul în care se face botezul
Botezul se face prin scufundare.
· Verbul grec baptizÅ și alte cuvinte din aceeași familie sunt folosite în NT pentru a exprima botezul prin scufundare.
· Faptul că oamenii intrau în apă și apoi ieșeau din apă constituie un argument în favoarea botezului prin scufundare: Mat. 3:16; Fapte 8:38-39
· Botezul este un simbol al îngropării împreună cu Hristos. Îngroparea este completă, iar nu doar parțială. – Col. 2:12
2. Cerințe în vederea botezului
Cartea Apostolilor subliniază peste tot secvența auzirii Evangheliei, credința în Isus și botezarea. Excepțiile confirmă regula și se datorează unor împrejurări speciale. În orice caz, auzirea și credința întotdeauna precedă botezul.
Fapte 2.37-41: Auzirea, credința, pocăința, botezul, primirea Duhului Sfânt.
Fapte 8:12: Auzirea, credința, botezul.
Fapte 10:44-48: Auzirea, primirea Duhului Sfânt, botezul
Fapte 18:8: Auzirea, credința, botezul
Credința în Isus include întreaga Evanghelie. Ca atare, oamenii erau botezați în Numele lui Isus după ce auzeau proclamarea soliei și o acceptau. Lucrul acesta nu este cu putință și pentru prunci.
Fapte 19:1-7: rebotezare din pricină că primul botez nu fusese corespunzător.
3. Intrare în biserică prin botez
Deși oamenii sunt botezați deoarece cred în Isus, totodată ei sunt făcuți parte din „trupul Lui” care este biserica.
Fapte 2:41-42,46-47: Cei care fuseseră botezați au fost adăugați bisericii.
1Cor. 12:13: Ei alcătuiesc un trup.
Heb. 10:24-25: Nimeni nu poate fi creștin în izolare.
IV. Beneficiile și responsabilitățile botezului
Beneficiile sunt prezentate în Fapte 2:38-39; Mat. 3:11, 16-17; 1Cor. 12:7-13
· Apartenență și relație: fii și fiice preaiubite ale lui Dumnezeu
· Membri ai comunității lui Hristos
· Iertarea păcatelor, mântuirea, viața veșnică
· Primirea Duhului Sfânt și a darurilor spirituale
Din beneficii decurg anumite responsabilități, între care și:
· Folosirea darurilor naturale și spirituale pentru cauza lui Hristos
· Activarea în biserica locală
· Împlinirea mandatului misionar încredințat de Domnul.
V. Botezul și eu
Fiecare, la fel ca Pavel după ce L-a întâlnit pe Isus, este întrebat: „Și acum, ce zăbovești? Scoală-te, primește botezul și fii spălat de păcatele tale, chemând Numele Domnului.” (Fapte 22:16). Și hotărârea noastră este de a urma exemplul lui Hristos.
Sursa: http://lucianfl.blogspot.com