Cum sa urasti pacatul
de Richard Baxter
Indicatia I. Straduieste-te sa Il cunosti pe Dumnezeu, si sa fii afectat de atributele Lui, si intotdeauna sa traiesti ca inaintea Lui. – Nici un om nu poate cunoaste pacatul in mod desavarsit, pentru ca nici un om nu Il poate cunoaste pe Dumnezeu desavarsit. Nu poti cunoaste pacatul mai mult decat cunosti ce este Dumnezeu, impotriva cui pacatuiesti; pentru ca rautatea pacatului este relativa fata de maretia voii si atributelor lui Dumnezeu. Cei evlaviosi au o anumita cunoastere cu privire la aspectul malefic al pacatului, pentru ca ei au o anumita cunoastere a lui Dumnezeu care este afectata negativ prin acesta. Cei rai nu au nici o cunostinta practica, preliminara despre rautatea pacatului, pentru ca ei nu au un astfel de tip de cunostinta despre Dumnezeu. Cei ce se tem de Dumnezeu se vor teme sa pacatuiasca; cei care in inimile lor sunt lipsiti de reverenta fata de Dumnezeu, vor fi, in inima si in viata, foarte pacatosi: ateul, care crede ca nu exista Dumnezeu crede ca nu exista pacat impotriva Lui. Nimic din lumea aceasta nu ne va spune mai clar si mai puternic despre rautatea pacatului, decat cunostinta maretiei, intelepciunii, bunatatii, sfinteniei, autoritatii, dreptatii, adevarului, etc., lui Dumnezeu. Simtul prezentei Lui, deci, va reinvia simtul rautatii pacatului in noi.
Indicatia II. Gandeste-te foarte bine la functia varsarii sangelui, si la viata sfanta a lui Hristos. – Scopul Lui este de a ispasi pacatul, si de a-l distruge. Sangele Lui a fost varsat pentru pacat; viata Lui a condamnat pacatul. Iubeste-L pe Hristos, si vei uri tot ceea ce a cauzat moartea Lui. Iubeste-L si vei iubi sa fii facut ca el, si vei uri tot ceea ce este contrar lui Hristos. Aceste doua lumini vor arata cat de odios este intunericul.
Indicatia III. Gandeste-te bine la cat de sfanta este functia si lucrarea Duhului Sfant, si cat de mare este mila aceasta pentru noi. – Va cobori Dumnezeu Insusi, lumina cereasca, intr-o inima pacatoasa, pentru a o ilumina si purifica? Si din nou, voi pastra eu intunericul si murdaria mea, in opozitie cu o asemenea mila minunata? Desi nu tot pacatul impotriva Duhului Sfant va fi blasfemie de neiertat, totusi pacatul face ca totul sa se agraveze.
Indicatia IV. Cunoaste si gandeste-te la dragostea si mila minunata a lui Dumnezeu, si gandeste-te la ceea ce a facut El pentru tine; si vei uri pacatul, si te vei rusina de el. Aceasta gandire este o provocare ce face ca pacatul sa fie respingator chiar si pentru ratiunea si logica obisnuita, ca sa ofensam un Dumnezeu de o bunatate infinita, care ne-a umplut vietile cu mila. Te va mahni daca ai gresit unui prieten extraordinar; dragostea si bunatatea Lui iti va veni in minte, si te va face sa te manii pe propria ta lipsa de bunatate. Priveste la lista de lucruri pline de mila ale lui Dumnezeu catre tine, pentru suflet si trup. Si observa aici ca Satan, ascunzandu-ti dragostea lui Dumnezeu, si ispitindu-te sub pretextul smereniei sa tagaduiesti mila Sa cea mai mare si speciala, cauta sa distruga pocainta si umilinta ta, de asemenea, ascunzand cea mai mare agravare a pacatului tau.
Indicatia V. Gandeste-te pentru ce este facut sufletul omului, si la ce ar trebui sa fie folosit, pentru a iubi, a se supune, si a glorifica pe Facatorul nostru; si apoi vei vedea ce este pacatul, care il slabeste si il perverteste. – Cat de excelenta, inalta, si sfanta este lucrarea pentru care am fost creati si la care suntem chemati! Si cum sa pangarim noi templul lui Dumnezeu? Si sa slujim diavolului in murdarie si nebunie, cand ar trebui sa primim, sa slujim, si sa preamarim pe Creatorul nostru?
Indicatia VI. Gandeste-te bine de ce incantari curate si dulci se poate bucura un om sfant din partea lui Dumnezeu, in slujba Lui sfanta; si apoi vei vedea ce este pacatul, care il jefuieste de aceste incantari, si prefera poftele carnale in locul lor. – O, cat de fericiti ne-am putea noi indeplini fiecare slujba, si cat de plini de roade am putea sa-L slujim pe Domnul nostru, si ce placere am gasi in dragostea si acceptarea Lui, si in anticiparea binecuvantarii Sale vesnice, daca nu ar exista pacatul; care coboara sufletul de la usile cerului, sa se tavaleasca cu porcii intr-o gramada de balegar.
Indicatia VII. Gandeste-te ce viata trebuie sa traiesti vesnic, daca traiesti in cer; si ce viata traiesc sfintii aici si acum; si apoi gandeste-te daca pacatul, care este atat de contrar acestui fel de viata, nu este un lucru rau si vrednic de urat. – Fie vei trai in cer, fie nu. Daca nu, atunci nu tu esti cel caruia ma adresez. Daca vei trai, stii ca acolo nu exista pacat; nici minte lumeasca, nici mandrie, nici pasiuni, pofte sau placeri carnale. Oh, de-ai putea vedea si auzi o ora, cum sunt absorbite acele suflete binecuvantate in iubirea si preamarirea Dumnezeului glorios in curatie si sfintenie, si cat de departe sunt ele de pacat, te-ar face sa urasti pacatul pentru totdeauna, si sa privesti la pacatosi ca la niste oameni in nebunie, umbland goi. In special, sa te gandesti ca si tu speri sa traiesti vesnic ca aceste suflete sfinte; si apoi pacatul ti se va parea teribil.
Indicatia VIII. Doar sa privesti la starea si tortura celor blestemati, si sa te gandesti bine la diferenta dintre ingeri si demoni, si vei cunoaste ce este pacatul. – Ingerii sunt curati; demonii sunt poluati; sfintenia si pacatul fac diferenta. Pacatul locuieste in iad, si sfintenia in cer. Aminteste-ti ca fiecare ispita este de la diavolul, ca sa te faca asemenea lui; in timp ce fiecare intentie sfanta este de la Hristos, pentru a te face ca El. Aminteste-ti cand pacatuiesti, ca inveti si imiti pe diavol, si esti ca el, Ioan 8:44. Si la urma urmei, ca sa simti durerile lui. Daca focul iadului nu este bun, atunci pacatul nu este bun.
Indicatia IX. Priveste intotdeauna la pacat ca o persoana care este gata sa moara, si gandeste-te cum il judeca toti oamenii la sfarsitul vietii. – Ce spun oamenii din cer despre el? Si ce spun oamenii din iad despre el? Si ce spun oamenii la momentul mortii despre el? Si ce spun sufletele convertite, sau constiintele trezite despre el? Mai este el urmat cu aceeasi placere si lipsa de teama atunci cum este acum? Este el aplaudat atunci? Va vorbi vreunul din ei bine despre el? Nu, toata lumea vorbeste rau de pacat in general acum, chiar cand ei iubesc si savarsesc faptele pacatoase. Vei pacatui tu cand vei fi pe moarte?
Indicatia X. Intotdeauna priveste la pacat si la judecata impreuna. – Aminteste-ti ca va trebui sa raspunzi pentru el in fata lui Dumnezeu, si a ingerilor, si a lumii intregi; si vei realiza mai bine seriozitatea lui.
Indicatia XI. Priveste acum la boala, saracie, rusine, disperare, moarte si putrezirea din mormant, si te-ar putea ajuta putin sa cunosti ce este pacatul. Acestea sunt lucruri pe care le poti vedea si simti; nu ai nevoie de credinta sa-ti spuna despre ele. Si prin astfel de efecte ai putea capata putina cunostinta despre cauza.
Indicatia XII. Priveste la unele persoane marete, sfinte pe pamant, si apoi la lumea nebuna, profana, rea; si diferenta ti-ar putea spune in parte ce este pacatul. – Nu exista oare o anumita prietenie intr-o persoana sfanta, fara vina, care traieste in dragostea de Dumnezeu si de oameni, si in nadejdea bucuroasa a vietii vesnice? Si un betiv sau unul care frecventeaza prostituatele, si un om care injura, si un persecutor rau, nu sunt ei niste creaturi foarte deformate, pacatoase? Nu este oare starea de nebunie, confuzie, ignoranta, lipsa de evlavie a lumii o priveliste jalnica? Ce este atunci pacatul din care toate acestea sunt facute?
Desi marea parte a vindecarii are loc prin intoarcerea vointei spre urarea pacatului, si se face prin aceasta descoperire a rautatii lui; totusi voi mai adauga cateva indicatii pentru partea executiva (aplicativa), presupunand ca totul ce s-a spus deja a avut efect.
Indicatia I. Cand ai descoperit boala si pericolul in care te afli, preda-te lui Hristos ca Salvatorul si Vindecatorul sufletelor noastre, si Duhului Sfant ca Sfintitorul tau, amintindu-ti ca El este suficient si doritor sa faca lucrarea pe care a inceput-o. – Nu tu trebuie sa fii salvatorul si sfintitorul tau insuti (decat in masura in care lucrezi sub Hristos). Dar El a inceput aceasta lucrare si o va duce la indeplinire pentru gloria Sa.
Indicatia II. Trebuie de asemenea sa fii doritor si ascultator in aplicarea remediilor prescrise de Hristos, si sa respecti atent indicatiile Lui spre vindecarea ta. Si nu trebuie sa fii sensibil, si timid, si delicat, si sa spui ca ceva e prea amar, sau altceva este prea ascutit; ci sa te increzi in dragostea si indemanarea si grija Lui, si sa le iei asa cum El le prescrie, sau ti le da, fara prea mult deranj. Nu spune, este greu si nu pot sa accept: pentru ca El nu iti porunceste nimic altceva decat lucruri care sunt sigure, desavarsite si necesare, si daca nu le poti primi, trebuie sa te gandesti daca poti sa suporti boala si moartea ta, si focul iadului! Sunt umilinta, marturisirea, restituirea, autocontrolul, si viata evlavioasa mai rele decat iadul?
Indicatia III. Asigura-te ca nu iei parte deloc la pacat, si nu te lupti sau te impotrivesti Vindecatorului tau, sau oricui ti-ar face bine. – Scuza pentru pacat, si indreptarea spre el, justificarea lui, sau impotrivirea fata de Duhul si de constiinta, si lupta impotriva celor ce iti slujesc sau iti sunt prieteni, si repulsia plina de ura, nu sunt mijloace prin care vei fi vindecat si sfintit.
Indicatia IV. Sa vezi aceasta rautate in fiecare pacat singular, pe care o poti vedea si spui ca se afla in pacat in general. – Este o inselare uriasa, daca vei vorbi impotrivitor fata de rautatea pacatului, si sa nu vezi nici un pic din ea in mandria ta, sau spiritul tau lumesc, sau mania si rautatea si lipsa de bunatate, si minciuna, vorbirea de rau, barfa, sau pacatul impotriva constiintei pentru bunuri pamantesti sau asigurare. Ce contradictie este pentru un om care in rugaciune condamna pacatul si cand este dojenit pentru el sa il indreptateasca sau sa caute scuze! Aceasta este ca acel om care se va exprima impotriva tradarii si a inamicilor imparatului, dar pentru ca tradatorii sunt prietenii si rudele sale, le va proteja sau ascunde, si le va lua partea.
Indicatia V. Mentine-te cat de departe poti de acele ispite care hranesc si intaresc pacatele pe care le-ai birui. – Lanseaza un atac impotriva pacatelor tale, infometeaza-le, pastrand la distanta hrana si combustibilul care este intretinerea si viata lor.
Indicatia VI. Traieste in practicarea acelor fapte bune si indeletniciri care sunt contrare pacatelor fata de care esti cel mai expus. – Pentru ca faptele bune sunt contrare pacatului, si il omoara, si ne vindeca de el asa cum focul ne vindeca de raceala, sau sanatatea de boli.
Indicatia VII. Nu pleca urechea la lipsa de credinta si incredere care te slabeste, si nu alunga mangaierile lui Dumnezeu care iti sunt prieteni si te intaresc. – O stare tematoare, deprimanta, disperata a mintii, nu este cea mai potrivita pentru a rezista pacatului; ci mai degraba simtul incurajator al iubirii lui Dumnezeu, si simtul harului primit plin de multumire (cu o teama prudenta).
Indicatia VIII. Fii intotdeauna suspicios cu privire la iubirea carnala de sine, si vegheaza impotriva ei. – Pentru ca acesta este adapostul si fortareata pacatului, si sustinerea lui obisnuita; gata sa te atraga la el, si gata sa il justifice. Noi suntem foarte predispusi sa fim partinitori in cazul nostru; dupa cum arata si cazul lui Iuda si Tamar, si al lui David cand Natan l-a mustrat printr-o pilda. Patimile noastre, mandria, criticile, sau vorbirea de rau pe la spate, sau actiunile vatamatoare, propriile noastre neglijari ale indatoririlor, par mici, scuzabile, daca nu chiar lucruri justificate pentru noi; in timp ce am putea vedea vina tuturor acestor lucruri la altcineva, in special un dusman; cand totusi noi ar trebui sa fim confruntati cu noi insine, si noi sa ne iubim pe noi cel mai mult, si astfel sa uram propriul nostru pacat cel mai mult.
Indicatia IX. Dedica-ti prima si cea mai importanta indeletnicire ca sa omori pacatul de la radacina; ca sa-ti cureti inima, care este izvorul; pentru ca din inima vin rautatile vietii.- Cunoaste care sunt radacinile principale, si cu cea mai mare grija si iscusinta starpeste-le; si ele sunt in special urmatoarele: 1. Ignoranta. 2. Necredinta. 3. Nepasarea. 4. Egoismul si mandria. 5. Pornirile trupesti, in satisfacerea unei dorinte, pofte sau fantezii nesatioase. 6. O inima impietrita, nesimtitoare si adormita in pacat.
Indicatia X. Nu da o valoare mai mare lumii si placerilor ei, bogatiei si onoarei si Satan nu va avea o momeala cu care sa te prinda. Socoteste-le precum Pavel, gunoaie, in Filipeni 3:8, si nici un om care va face asa nu va pacatui si nu-si va vinde sufletul.
Indicatia XI. Ramai intr-un fel de vietuire ceresc, si atunci sufletul tau va fi intotdeauna in lumina, si ca in lumina lui Dumnezeu, fii absorbit de aceste lucruri si placeri care te feresc de atingerea momelilor pacatului.
Indicatia XII. Fa-ti din vegherea crestina, indeletnicirea zilnica; si pretuieste o teama prudenta, dar nu una ce te distrage si descurajeaza.
Indicatia XIII. Ia aminte la primele abordari si inceputuri ale pacatului. O cat de mult poate incendia aceasta flacaruie mica! Si daca ai cazut, ridica-te repede prin pocainta reala, oricat de mult te-ar costa.
Indicatia XIV. Fa din Cuvantul lui Dumnezeu singura ta regula, si straduieste-te sa il intelegi cat mai bine.
Indicatia XV. Si in situatii indoielnice, nu te departa de judecata unanima a celor mai intelepti si evlaviosi de toate varstele.
Indicatia XVI. In cazuri indoielnice nu fi plin de pasiune sau asprime, ci actioneaza deliberat, si dovedeste bine lucrurile, mai inainte de a lua o decizie.
Indicatia XVII. Observa-ti temperatura trupului, si spre ce pacat te inclina cel mai mult, si fata de ce pacat te lasa descoperita chemarea ta sau situatia ta de viata, apoi vegheaza mai strict in aceste aspecte.
Indicatia XVIII. Mentine-te intr-o ordine si o viata sfanta, asa cum ti-a indicat Dumnezeu sa traiesti. Pentru ca cei ce se ratacesc sau raman in urma nu rezista, sau cei ce nu se mentin aproape, ci isi nesocotesc ordinul pe care Dumnezeu il da. – Si acest ordin consta in principal in urmatoarele puncte: 1. Sa pastrezi uniunea cu biserica universala. Sa nu te separi de trupul lui Hristos sub nici un motiv. Din punct de vedere al trairii spirituale, mentine comuniunea spirituala cu biserica, in credinta, dragoste si sfintenie. Din punct de vedere congregational si vizibil, accentueaza comuniunea cu biserica, in marturisire si inchinare. 2. Daca nu esti invatator, traieste sub acesti pastori credinciosi, ca ucenic supus al lui Hristos. 3. Fa-ti prieteni, daca este posibil, dintre cei mai evlaviosi. 4. Fii laborios intr-o chemare exterioara.
Indicatia XIX. Intoarce toate situatiile pe care le aduce Dumnezeu, fie ele de prosperitate sau adversitate, impotriva pacatelor tale. – Daca El iti da sanatate si bogatie aminteste-ti ca El te cheama la ascultare, si iti cere o slujba speciala. Daca El ti se va impotrivi, aminteste-ti ca pacatul este cel care Il supara, si pe care il cauta; si deci primeste aceasta ca medicamentul Lui, si vezi sa nu Il jenezi ci mai degraba sa ajuti lucrarea Lui, ca aceasta sa iti curateasca pacatul.
Indicatia XX. Asteapta rabdator pe Hristos pana cand El a terminat tratamentul, care nu se va intampla pana cand aceasta viata de incercari se va termina. – Persevereaza in apropierea de Duhul Sau si de caile Sale; pentru ca El va veni la timp, si nu va zabovi. "Sa cunoastem, sa cautam sa cunoastem pe Domnul! Caci El se iveste ca zorile diminetei, si va veni la noi ca o ploaie, ca ploaia de primavara, care uda pamantul!" – Osea 6:3. Desi ai spus deseori, "nu mai este nici o vindecare" – Ieremia 14:19; "El va vindeca vatamarea adusa de neascultarea ta, te va iubi cu adevarat!" – Osea 14:4. "Dar pentru voi, care va temeti de Numele Meu, va rasari Soarele neprihanirii, si tamaduirea va fi sub aripile Lui;" – Maleahi 4:2; "ferice de toti cei ce nadajduiesc in El!" – Isaia 30:18.
Astfel am dat aceste indicatii pentru a ajuta in smerirea sub pacat, sau ura de pacat, si eliberarea din el.
Tradus de Cristian Cotovan