Autor : Adi Èšucmeanu
Isaia 21:11-12 :" Proorocie asupra Dumei. Mi se strigă din Seir: "Străjerule, cât mai este din noapte?" "Străjerule, mai este mult din noapte?" Străjerul răspunde: "Vine dimineața, și este tot noapte. Dacă vreți să întrebați, întrebați; întoarceți-vă, și veniți iarăși."
Cine este cel care strigă din Seir? Părerile cercetătorilor sunt împărÈ›ite asupra identităÈ›ii locului din care se aude strigătul. Unii sunt de părere că Duma ar fi numele unui descendent al lui Ismael (Geneza 25,14) sau numele unei cetăÈ›i din pustiul Arabiei È™i atunci proorocia s-ar adresa lui Ismael, deci arabilor. AlÈ›ii spun că Duma ar fi un nume simbolic pentru Edom.
Această părere este susÈ›inută de LXX care în loc de Duma spune Edom. Și de asemenea, de faptul că este menÈ›ionat muntele Seir. Există, însă destul de mulÈ›i comentatori care consideră că numele destinatarului profeÈ›iei este unul simbolic. În această înÈ›elegere, spun ei, Duma este un termen ebraic a cărui semnificaÈ›ie este: adâncul, sau È›ara morÈ›ii. Indiferent cui se adresează mesajul acesta, fapt este că el vorbeÈ™te despre oameni care nu au prea mult de-a face cu Dumnezeu. Că este vorba de Edom, de Ismael sau de un ipotetic tărâm al morÈ›ii, proorocia priveÈ™te către oameni care sunt departe de Domnul.
Un strigăt din Seir
Deci, de acolo, din È›inutul întunericului È™i al morÈ›ii se aude un strigăt. Și cel care strigă este interesat cât mai este din noapte.
Un prim lucru pe care am putea să-l observăm, este că strigătul nu este unul individual. După forma literară a exprimării, ne dăm seama că este vorba, nu de strigătul unui om de acolo, ci de strigătul oamenilor de acolo. În Faptele Apostolilor găsim ceva asemănător: F. A. 16:9 Noaptea, Pavel a avut o vedenie: un om din Macedonia stătea în picioare și i-a făcut următoarea rugăminte: "Treci în Macedonia, și ajută-ne!"
Nu era nevoia unui om exprimată aici, ci nevoia unei naÈ›iuni întregi aÈ™a cum o vedea Domnul. Și Domnul preia această nevoie a lor È™i o transmite lui Pavel. La fel aici, Domnul priveÈ™te către Duma – È›inutul întunecat al morÈ›ii È™i duce la urechile profetului strigătul lor, nevoia lor, dorinÈ›a lor de a vedea mai repede lumina. Acest strigăt ne vorbeÈ™te despre oamenii de acolo.
De fapt, ne vorbeÈ™te despre oamenii care au fost departe de Dumnezeu dea lungul timpului. Și ce este mai important, strigătul care se aude din Seir ne vorbeÈ™te despre oamenii care sunt departe de Domnul, acum, în zilele noastre, căci strigătul auzit atunci de profet are ecou È™i peste veacuri. Întrebarea rostită atunci este la fel de actuală È™i astăzi. Și mulÈ›imi de oameni au nevoie urgentă de un răspuns.
Ei bine, dacă întrebarea vorbeÈ™te despre nevoia oamenilor care sunt în întuneric, departe de Domnul, răspunsul străjerului ne vorbeÈ™te despre străjer. Cine este străjerul? Câteva versete mai înainte, profetul vorbeÈ™te despre asta: Isaia 21:6 Căci așa mi-a vorbit Domnul: "Du-te și pune un străjer, ca să dea de veste despre ce va vedea." Rostul străjerului este să vadă È™i să dea de veste despre ce a văzut.
Responsabilitatea lui este să stea treaz, să privească atent È™i să dea de veste, să anunÈ›e. Deci, aÈ™a cum întrebarea ne vorbeÈ™te despre cei care au nevoie de serviciile străjerului, răspunsul ne vorbeÈ™te despre străjer. Să le privim pe rând.
Cât mai este din noapte?
Ce ne spune întrebarea despre ei, oamenii din Seir?
I. În primul rând că sunt în întuneric.
Am vizitat odată peÈ™tera Comarnic. Undeva aproape de Semenic. Acolo ghidul ne-a pus să stingem toate luminile. Și pentru câteva clipe am experimentat un întuneric total. Panică, îmbrânceli, È›ipete – totul amplificat datorită întunericului. În câteva secunde am avut deja timp să trăiesc senzaÈ›ia că s-ar putea să nu mai ieÈ™im de acolo… Oameni în întuneric…Să nu credeÈ›i că întunericul spiritual este mai puÈ›in înspăimântător.
II. Un alt lucru pe care strigătul îl spune despre oamenii din Seir este că nu le place întunericul.
Ne place să ne identificăm în „victime ale societăÈ›ii”. Adică: noi nu putem trăi ca toÈ›i ceilalÈ›i. Avem un statut special! Noi nu furăm, nu minÈ›im. Noi trebuie să păzim sabatul – de aceea ne integrăm foarte greu în muncă. Nu putem mânca orice! Intri într-un magazin È™i cu greu găseÈ™ti câte ceva „kosher”. Fiii luminii nu se descurcă prea bine în întuneric. În timp ce despre ceilalÈ›i avem impresia că „în întuneric” sunt la ei acasă. Se descurcă uÈ™or, se simt bine. Îi invidiem uneori pentru că le este aÈ™a de uÈ™or È™i de bine.
Dar strigătul din Seir nu este al unora care se simt bine la întuneric. Nu este al celor pentru care noaptea este prea scurtă. Ci este al celor care ar vrea să treacă mai repede È™i ultimele ore ale nopÈ›ii. Este al celor pentru care noaptea înseamnă panică, durere È™i confuzie. Ei ar vrea să vadă mai repede răsăritul. Și în dorinÈ›a lor caută un răspuns la cei care ar trebui să È™tie răspunsul. La străjerii din Israel. Și întreabă: "Străjerule, cât mai este din noapte?" "Străjerule, mai este mult din noapte?" V-aÈ›i gândit vreodată că misiunea noastră nu se adresează celor care se simt bine în întuneric?
Datoria noastră se îndreaptă în primul rând către aceÈ™ti oameni: cei care au nevoie de un răspuns! Cei care caută, cei care aÈ™teaptă o dovadă cât de mică, despre apropierea dimineÈ›ii. Desigur că oriunde, în Sodoma, în Babilon, în Seir, sunt oameni pentru care mesajul evangheliei nu va avea nici o relevanÈ›ă. Despre aceÈ™ti oameni vorbeÈ™te Pavel: 2 Corinteni 4:3-4 Și dacă Evanghelia noastră este acoperită, este acoperită pentru cei ce sunt pe calea pierzării, a căror minte necredincioasă a orbit-o dumnezeul veacului acestuia, ca să nu vadă strălucind lumina Evangheliei slavei lui Hristos, care este chipul lui Dumnezeu. Și astfel de oameni, am eu impresia, sunt È™i în Ierusalim. Și în poporul lui Dumnezeu. Ca să fim corecÈ›i. Dar răspunsurile Evangheliei sunt pentru cei care le caută. Și există oameni care au nevoie de evanghelie. Acesta este mesajul strigătului din Seir: „Aici mai sunt oameni de salvat.” Și strigătul lor se adresează străjerului din Israel. Se adresează omului numit de Domnul ca să stea de veghe È™i să dea un răspuns.AÈ™a cum spuneam, strigătul vorbeÈ™te despre cei din Seir, cei care strigă.
Iar răspunsul vorbeÈ™te despre stăjer…
Un răspuns care vorbeÈ™te despre străjer
Ce descoperim aici despre străjer? Mesajul lui este unul mai dificil de înÈ›eles. Și asta pentru că a fost mai dificil de tradus. În traducerea noastră pare simplu: Vine dimineaÈ›a, deÈ™i încă mai este noapte. Dar sunt unii traducători, printre care Luther, de exemplu, care au sesizat că mesajul străjerului nu este aÈ™a de simplu. El spune, de fapt: Vine dimineaÈ›a, dar rămâne noapte. Sau dimineaÈ›a vine odată cu noaptea.
Există desigur o aplicaÈ›ie istorică È™i împlinirea acesteai profeÈ›ii pentru Edom: din robia Asiriană, au avut câteva clipe de libertate È™i au trecut direct la cea Babiloniană, apoi la cea Persană, apoi la cea Greacă…
Câteva sclipiri de zori, după care noaptea se instalează din nou.
Am întâlnit însă, în studiu, È™i o altă explicaÈ›ie. Și m-aÈ™ fi bucurat mult ca această explicaÈ›ie să nu existe. Să nu fie posibilă. Dar este. Din nefericire, este! Isaia 21:12 Străjerul răspunde: "Vine dimineața, și este tot noapte. Dacă vreți să întrebați, întrebați; întoarceți-vă, și veniți iarăși." Parcă, citit până la capăt, răspunsul străjerului este confuz. Este răspunsul unui om care nu prea È™tie ce se întâmplă. Pare mai degrabă o formulă pe care o spune ca să scape dintr-o situaÈ›ie jenantă. Nu spune omului cât este ceasul sau cât mai este din noapte. Îi răspunde cu o expresie care dă pe faÈ›ă confuzie: vine dimineaÈ›a… dar încă mai este noapte.
Apoi îi spune: „Mai treci pe aici È™i mai întreabă.” Nu este tulburătoare interpretarea aceasta? De ce? Pentru că ne atinge: străjeri rămaÈ™i pe turn, care nu mai È™tiu ce consemn au. Și în faÈ›a întrebărilor pline de semnificaÈ›ie ale oamenilor interesaÈ›i de finalul istoriei acestei lumi, nu mai au un mesaj de actualitate. Biblia ne spune: Luca 21:26 "oamenii își vor da sufletul de groază, în așteptarea lucrurilor care se vor întâmpla pe pământ, căci puterile cerurilor vor fi clătinate". Și drept răspuns să nu avem altceva decât bâlbâieli despre criză pe care le-am văzut pe la vre-un talk-show. În vreme ce profeÈ›iile Bibliei clare zac necitite, nestudiate. Și credinÈ›a mai mică decât un grăunte de muÈ™tar nici nu se mai vede…
Și din Seir se aude: Străjerule, mai este mult din noapte? Murim aici! Avem nevoie de un mesaj de speranÈ›ă! Ai ceva pentru noi? VeniÈ›i mai târziu. Mai întrebaÈ›i… Străjeri care dorm. Străjeri care nu mai È™tiu că la cârma istoriei este Domnul. Străjeri care nu mai È™tiu că până în zori mai sunt câteva clipe È™i în curând Isus va reveni. Străjeri fără răspunsuri. De ce? Pentru că sunt străjeri orbi!
1 Ioan 1:1 "Ce era de la început, ce am auzit, ce am văzut cu ochii noștri, ce am privit și ce am pipăit cu mâinile noastre cu privire la Cuvântul vieții, pentru că viața a fost arătată și noi am văzut-o, și mărturisim despre ea, și vă vestim viața veșnică, viață care era la Tatăl, și care ne-a fost arătată; deci, ce am văzut și am auzit, aceea vă vestim și vouă, ca și voi să aveți părtășie cu noi. Și părtășia noastră este cu Tatăl și cu Fiul Său Isus Hristos. Deci vestim ceea ce am văzut È™i am auzit"
Dar dacă nu am mai auzit? Dacă în faÈ›a descoperirilor Domnului Nostru rămânem indiferenÈ›i? Atunci vom da răspunsuri în doi peri, fără substanÈ›ă. Un glas strigă din Seir. Edom, fratele lui Iacov are nevoie de ajutor. FraÈ›ii noÈ™tri din lume au nevoie de ajutor. Cain întreba: sunt eu păzitorul fratelui meu? Și Domnul spune: „Te-am pus păzitor...” Dacă nu-l păzeÈ™ti eÈ™ti vinovat, eÈ™ti criminal. Dacă datorită neglijenÈ›ei tale oamenii se pierd în întuneric, vei fi vinovat. Un text potrivit pentru încheiere, un apel, este cel pe care îl găsim în Romani 13:10-14:
" Dragostea nu face rău aproapelui: dragostea deci, este împlinirea Legii. Și aceasta cu atât mai mult, cu cât știți în ce împrejurări ne aflăm: este ceasul să vă treziți în sfârșit din somn; căci acum mântuirea este mai aproape de noi decât atunci când am crezut. Noaptea aproape a trecut, se apropie ziua. Să ne dezbrăcăm dar de faptele întunericului, și să ne îmbrăcăm cu armele luminii. Să trăim frumos, ca în timpul zilei, nu în chefuri și în beții; nu în curvii și în fapte de rușine; nu în certuri și în pizmă; Ci îmbrăcați-vă în Domnul Isus Hristos, și nu purtați grijă de firea pământească, pentru ca să-i treziți poftele. "
Este atât un răspuns potrivit pentru cei din Seir, cât È™i un apel puternic pentru străjeri! Vine dimineaÈ›a! Deci să ne trezim!
Sursa: www.tm7azs.com