Mileniul
Prin Mileniu se intelege ca inainte de Judecata de la urma si de intrarea in vesnicie, Hristos va reveni pe pamant si va domni impreuna cu sfintii Sai pentru o perioada de o mie de ani (Apoc. 20:1-10). Invatatura despre "Mileniu" nu trebuie confundata cu gruparea "Milenista" a "Martorilor lui Iehova". Acesti "prooroci mincinosi" fac tragica eroare de a se crede evrei, fara a practica "taiera imprejur", si crestini, fara a crede in divinitatea Domnului Isus Hristos.
In limbaj teologic, invatatura despre Mileniu se numeste "Chiliasm", de la termenul "Chilios", "o mie" in limba greaca. Chiliasmul a fost singura interpretare escatologica predominanta din Biserica primului secol si a revenit in primul plan al interpretarilor escatologice incepand cu secolul nouasprezece.
Dupa ce Constantin cel Mare a transformat crestinismul in religie de Stat, pentru a se putea alinia cu pretentiile politice ale Imperiului, Biserica oficiala a schimbat interpretarea escatologica, adoptand "amilenismul". Aceasta interpretare ingaduita de Bisericii sa fie folosita de Stat in pretentiile lui de dominare, sugerand ca ea trebuie sa domneasca "acum", in Numele lui Hristos. Cruciadele si increstinarile masive fortate au fost doar doua urmari tragice ale acestei conceptii.
Prima incercare de instaurare a "Mileniului", prin puterea armelor, s-a petrecut sub Carol cel Mare sau Charlemagne. A doua incercare i-a apartinut lui Napoleon, iar cea de a treia a incercat-o Hitler, cu cel de al treilea "Reich".
Cuceririle Reformei din secolul XVII si progresul tehnologic din secolele XVIII si XIX au insuflat omenirii un entuziasm nemarginit si o credinta nemasurata in posibilitatile omenirii de a progresa si de a fauri "raiul pe pamant". In acest context economic, Biserica a adoptat "postmilenismul", care pune in sarcina Bisericii sa misioneze si sa militeze pentru "marea trezire dinaintea revenirii lui Hristos". Se crede ca in urma acestei intoarceri in masa a omenirii la Dumnezeu, Biserica va fauri o mie de ani de pace si prosperitate prin Evanghelie.
Conceptia Postmilenista a fost zdruncinata profund de declansarea celor doua razboaie mondiale, care au aratat ca omenirea este in mod fundamental rea si incapabila sa foloseasca cuceririle tehnice spre bine.
De ce este nevoie de invatatura despre "Mileniu"?
Mai intai pentru ca o treime din profetiile Vechiului Testament isi asteapta inca implinirea (Ier. 3:17-18; 30:9; 31:1, 35-40; 32:40-42; 33:14; Ezec. 37:22-28; 39:25; Osea 1:11; Zah. 12:3-10; 14:8-9; 16-19; Rom. 11:25-31). Majoritatea cartilor profetice se incheie cu vestirea unei vremi viitoare glorioase pentru Israel. Numai revenirea Fiului lui David va reface aceasta domnie (Fapte 15:13-18). Fara Mileniu, aceste profetii sunt: sau ratate sau inutile.
In al doilea rand, dupa venirea Sa glorioasa, Domnul Isus a stat de vorba cu ucenicii sai timp de 40 de zile despre "Imparatia lui Dumnezeu" (Fapte 1:3-8).
Printre exponentii "Chiliasmului" din primul secol amintim pe: Irineu, episcop de Gaul in anul 177 d.H., pe Papias, pe Tertulia, pe Barnabas, pe Iustin Martirul, pe Hippolitus si pe Cyprian.
Dintre cei mai cunoscuti teologi sustinatori ai invataturii despre Mileniu amintim pe: Franz Delitzch, Charles Spurgeon, D.L. Moody, C.I. Scofield, J. Sidlow Baxter, Billy Graham, Jerry Farwell, Warren W. Wiersbe, Toate conferintele profetice majore din ultimul secol s-au declansat categoric in favoarea credintei ca, dupa Rapirea Bisericii, Hristos va reveni in slava si va domni timp de o mie de ani pe pamant.