Codul manierelor crestine
de Lucian Cristescu
”Si Cuvantul S-a facut trup si a locuit printre noi…” Venind printre iudei, Mantuitorul – ca sa poata sa fie inteles si acceptat de ei – a ales sa-si lase barba, sa umble descult, invelit cu o manta obisnuita, croita rudimentar dupa obiceiul vremii, sa manance apucand cu mana, ca oamenii timpului Sau; intr-un cuvant, S-a incadrat in normele conventionale ale epocii, socotite acceptabile si clasice.
Ignorarea manierelor recunoscute de societatea noastra, oricat de nenecesare ni s-ar parea ele, sunt asemenea unor parole de recunoastere a prietenilor fata de inamici. Nu ni se cere parerea cu privire la ele. Asa cum sunt, ele constituie o parte din limbajul social prin care ne adresam celor din jur si prin care ei ne repereaza ca oameni alesi, manierati sau dimpotriva, ca badarani si vrednici de dispret.
Cele mai multe din „bunele maniere” sunt nepieritoare, neconventionale si nelegate de epoca, intrucat ele reprezinta, cum veti vedea, chiar expresia dragostei si a pretuirii celorlalti. Cerceteaza-le pe indelete si apoi, corecteaza-ti greselile de conduita sociala pe care, din lipsa cuiva care sa te invete, le-ai tot repetat pana ce au devenit o a doua natura nefericita.
1. Tinuta. „Introducerea” oricarei relatii sociale o constituie nu timbrul placut al vocii, nici zambetul generos, ci felul in care arati:
a) Pentru barbati, fata barbierita (sau o barba ingrijita) este cartea de vizita. Daca nu ai ganduri misionare, poti sa te razi doar inaintea sabatului, sau de doua ori pe saptamana, si sa arati in rest ca un „salbatic”. Nu incerca sa motivezi prin argumentul economic, caci faci multe lucruri mult mai costisitoare, fara alt motiv decat satisfactia egoista, pe cand aici e vorba de altruism, de interes pentru altii. Barbiereste-te deci zilnic!
b) Cel putin la trei saptamani, tundeti firele de par din nari. Aspectul lor e mizerabil.
c) Indiferent de stilul tunsorii, parul trebuie sa arate ordonat.
d) Unghiile trebuie taiate saptamanal, inainte sau dupa imbaiere. Negrul sub unghie este unul din cele mai scarboase lucruri ce pot exista. A purta unghia de la degetul mic mai lunga decat celelalte unghii, pe post de „scobitoare” sau „surubelnita” este un indiciu de „neam prost” (aprecierea apartine lumii culte).
e) Dintii trebuie sa fie nu numai albi, curati, fara depuneri galbene sau resturi de alimente in spatiile interdentare, ci si intretinuti stomatologic. O carie in dintii din fata transmite mesajul ca esti neingrijit, ingalat, delasator. E de dorit ca dintii sa fie spalati cu periuta dupa oricare masa. Se freaca de sus in jos, nu numai lateral, pentru o curatire atenta. Ata dentara (Dental Floss) este un instrument foarte eficient pentru igiena bucala.
f) Mirosul de transpiratie sau mirosul neplacut al gurii este dinamita curata pentru relatiile sociale. N-ai voie sa mananci ceapa sau usturoi cand mergi printre oameni. Mirosul acestor condimente dainuie 16 ore. Ar fi o cumplita nesimtire sa „traznesti” duhoarea printre cei pe care-i evanghelizezi. Iar mirosul de transpiratie nu se indeparteaza prin spray-uri sau parfum, ci cu apa si sapun si prin schimbarea la timp a hainelor. Amestecul mirosurilor urate cu parfumul da o combinatie de nesuportat.Pe timp de vara, trebuie imbaiere cel putin de doua ori pe saptamana. In schimb, spalatul la subtiori si pe picioare se face zilnic, chiar si doar in lighean!
g) In fiecare dimineata, narile se curata de mucoasa cu ajutorul un cornet din hartie igienica infasurata in jurul degetului aratator.
h) Urechile nu se spala niciodata cu apa si sapun (este neindicat), ci cu o bucata de hartie igienica infasurata pe degetul aratator, dupa baie. Se curata numai pana unde ajunge degetul, apoi cutele pavilionului.
i) Spray-ul se foloseste doar pe pielea proaspat spalata si foarte delicat. Parfumul lui nu trebuie sa se simta aproape deloc. Mirosul de curat este cel mai placut.
j) Ciorapii se schimba ori de cate ori prind mirosul transpiratiei. Niciodata nu stii cand trebuie sa te descalti si… pazea atunci de altii!
Ciorapii gauriti in calcai sau in deget nu se poarta, ci se inlocuiesc. Ciorapii gauriti nu indica saracie (lucru nevinovat), ci…neglijenta.
Nu folosi ciorapii supraelastici, chiar daca sunt mai rezistenti. Nu sunt sanatosi, prin faptul ca nu absorb transpiratia – conducand la alterarea sudorii (ce da un miros greu) si la macerarea pielii fine dintre degete. Ii poti folosi in sezonul rece, deasupra unei perechi de ciorapi de bumbac.
k) Pantofii vor fi intotdeauna curatati de noroi sau de praf. Pantofii scalciati dau un aer sleampat, de…”trei parale”. Atat vor da si altii pe tine.
l) Batista trebuie sa fie curata si calcata. Culoarea cenusiu-murdara obliga urgent schimbarea batistei.
m) Vestimentatia va fi asortata dupa (1) regula culorii, (armonia culorilor; evitarea culorilor „drepte”, adica a celor primare si cu nuanta intensa) si (2) regula modelului: la barbati, nu se ingaduie model la haina, odata ce cravata sau camasa are deja model. Numai unul din trei are voie sa poarte un model – sau haina, sau camasa, sau cravata. Celelalte se cer sa fie lipsite de model.
n) Stranutul se facetotdeauna cu batista la nas. Daca vrei, vei vedea ca intotdeauna ai destul timp sa scoti batista, numai sa stii unde se afla…
o) Suflatul nasului se face usor intors inapoi. Niciodata, sub nici o forma, nu se examineaza „noutatea” din batista. Gestul ar produce greata spectatorilor. Suflarea nasului pe jos, cu elan, este un obicei… feudal.
p) Expectorarile se efectueaza in public numai in caz de urgenta medicala. Si atunci, fara nici un zgomot („horcaiala viguroasa”) si nu in batista, ci intr-un servetel. Scuipatul pe jos cu martori – Strict interzis!
q) Ochii nu se sterg sau curata niciodata cu mana, ci numai cu o batista curata (fara urme narine..).
r) Pieptanatul public este o necuviinta, asemenea scobitului in ureche si face parte din operatiunile intime din baie. Singurul loc unde s-ar permite totusi, intr-o maniera sumara, este garderoba localurilor publice.
s) Cand sezi, genunchii vor sta stransi la femei, iar la barbati – mult apropiati. A tine genunchii „raschirati” se numeste nesimtire…
Contacte, saluturi
a) Punctualitatea este o forma de respect – de sine, dar mai ales de altii. Cand mergi intr-o vizita, nu sosi niciodata inainte de timp cu nici un minut; mult mai bine e sa ajungi cu 3 minute mai tarziu. Doar aici se ingaduie „sfertul academic”. Cand insa ai o intalnire in oras cu o persoana, totdeauna sa sosesti ce 10 minute mai devreme, dar niciodata cu 1 minut mai tarziu; in nici o imprejurare nu se admit in acest caz „minutele academice”.
b) In vizita la necunoscuti(sau persoane mai putin apropiate) nu se permite sa duci altceva decat flori. Ele sa fie intotdeauna fara sot. Florile se dau fara hartia in care sunt impachetate, cu exceptia invelitoarei de celofan. Ele pot fi date in hartie, doar daca cineva este la aeroport sau in tren, in curs de plecare.
c) Cand intri, manifesta-ti intentia de a te descalta, din respect pentru curatenia gazdei. Dar nu te descalta pana cand nu sesizezi ca gazda accepta intentia ta. Pentru unele gazde, descaltarea oaspetilor inseamna curata jignire.
d) Salutul verbal este intotdeauna insotit de inclinarea capului. Inclinarea trebuie sa fie ampla, nu zgarcita. Cand se saluta, se priveste in ochi. Cine saluta printr-un gest cu mana trebuie sa rosteasca si un cuvant de salut.
e) Cel care intra intr-un cerc saluta primul. Saluta o singura data pe toata lumea si nu mai repeta salutul catre persoanele care raspund cu intarziere la salut.
f) Este interzis ca un barbat sa intinda mana unei tinere sau unei femei!
g) De asemenea, niciodata cineva mai tanar NU intinde mana celui mai in varsta sau cuiva mai mare in rang.
h) Nici o femeie nu se ridica in picioare sa dea mana cu un barbat. Si invers, nici un barbat nu da mana sezand vreunei femei.
i) Stransul mainii se efectueaza scurt si ferm. Nu e permis sa retii mana cuiva. Nu se intind doar degetele, si nici nu se da o mana flasca, moale. Degetele se strang in jurul palmei celuilalt, si nu raman tepene.
Daca aproapele tau mananca, nu se cade sa-i intinzi mana. Iar daca altul ti-o intinde cand mananci, scuza-te si evita stransul mainii din respect pentru el (l-ai putea murdari), cat si din motive igienice.
j) Cand ambii poarta manusi, mana se da inmanusata. Trebuie insa sa-ti scoti manusa cand celalalt e cu mainile goale.
k) Prezentarile se fac in ordinea importantei: pe cel mai insemnat il prezinti primul.
l) Daca un barbat in varsta cedeaza locul in tramvai sau in aglomeratie unei tinere, ea este obligata sa primeasca.
Conversatia
a) In conversatie, asculta intotdeauna cu atentie pe cel ce vorbeste, cu ochii tinta la el sau, in cazul unei femei, intr-un punct fix inainte. Evita privirea distrata.
b) In conversatiile de grup, vorbeste totdeauna mai putin decat celalalt. Stii vorba: „Daca taceai,…” A vorbi mai putin nu este un semn de prostie sau incultura, ci, dimpotriva, de taria personalitatii.
c) Cand esti intr-un contact de stabilire a unei noi relatii, deschide tu discutia. Fii insa atent sa „prinzi” momentul de a-i pasa cuvantul celuilalt: iata lucrul cel mai important!
d) Nu intrerupe niciodata; nu incaleca vorbirea celuilalt chiar cand e lunga. Asteapta un moment de pauza cat de mica si preia discutia prin a aprecia ceva din ce a zis, ca apoi s-o canalizezi pe pista folositoare.
e) Nu-ti exprima gratuit opinia personala (cu exceptia conversatiilor de stabilire a unei relatii noi), decat daca esti intrebat si daca consideri ca ea va fi acceptata.
f) Nu da detalii nesigure, ca sa nu apari drept panglicar, chiar fara intentie.
g) Nu pune niciodata intrebari cu privire la aspecte negative ce apartin celui cu care vorbesti sau vreunui apartinator al sau („De ce boala sufera sotul dv?”; sau „Cum de n-ati luat examenul?!”)
h) Nu arata niciodata cu degetul, (nici macar cu cel mic); si nici nu gesticula cu degetul aratator intins ca si cand ai ameninta cu degetul.
i) Ocoleste, pentru numele lui Dumnezeu, orice forma de barfa. N-o rosti si nici n-o asculta! Barfa, vorbirea calomnioasa si vorbirea de rau se traduce in limba Evangheliei prin cuvantul „diabolos”.
La masa
a) La tine acasa sau cand esti invitat la masa, nu pune mana pe lingura si nu te apuca sa mananci inaintea gazdei care serveste.
b) Ia numai din ce esti invitat sa servesti, sau din ce serveste toata lumea.
c) Nu insista cu privirea la vreun fel de mancare ce nu ti se ofera.
d) Nu cauta si nu lua bucata cea mai mare. Toti au vazut-o; si vor intelege ca esti cel mai mare egoist. Ia doar bucata din dreptul tau, indiferent ce iti cade „la sorti”.
e) Nu te zgai in farfuria nimanui. Daca cineva a varsat ceva din greseala pe fata de masa, nu baga in seama, ci fa-te ca nici n-ai vazut – asa cere buna cuviinta.
f) In vizita, sa nu ceri nimic de mancare, chiar daca gazdele au uitat sa te intrebe daca esti flamand. Roaga-te doar in gand, ca Neemia. Iti spun: Formula „merge”!
g) Cutitul personal il vei manui numai cu mana dreapta, iar furculita doar cu stanga. Atentie: in nici o imprejurare, cutitul nu se transforma in „furculita”, ducandu-l la gura. Asta se face doar la coasa…
h) Stai cat mai aproape de masa, ca sa nu cada firimituri pe jos. Aseaza-te pe tot scaunul, nu doar pe marginea lui, ca la intrecere.
i) Coatele nu se sprijina pe masa, ci stau cat mai stranse langa corp. De marginea mesei se sprijina doar partea superioara a antebratelor, aproape de farfurie.
j) In veci nu folosi tacamul personal pe care l-ai lins, ca sa te servesti din platou sau din borcanul comun. Foloseste doar lingura sau furculita pusa special pentru servitul comun.
k) E groaznic sa lingi tacamurile puse pentru servit in folosul comun. Blestemata fie clipa aceea…
l) Aceeasi osanda – sa lingi cutitul cu care ai uns felia de paine si cu care servesti din nou. Daca ti-e scarba sa mananci din hrana atinsa de saliva altuia, cum ai putea sa faci asta la randul tau?
m) Nu este ingaduit sa te intinzi peste masa ca sa te servesti. Cere celui care este langa platou sau langa cosul cu paine si el iti va intinde tot platoul si nu doar o felie. Ia cel mult doua felii de paine. Nu fa „provizii”.
n) Mananca fara sa se auda plescaitul voluptos al buzelor si al limbii. Mancatul zgomotos te descalifica fara drept de apel. (Stii cine plescaie cand mananca? Are codita rasucita…)
o) Painea se serveste numai cu mana, niciodata cu furculita personala; caci se poate intampla sa strapunga felia ta si sa atinga felia urmatoare. Si ce rusine ar fi…
p) Nu-ti sterge gura cu painea. Ca, deh, pe gura se mai afla si praf si altele, si ar fi neigenic. Daca n-ai servetel, roaga gazda sa-ti dea unul.
q) Degetele nu se baga in nici o farfurie. Astfel se evita un obicei stravechi si murdar: linsul lor.
r) Se mananca tot din farfurie, fara sa se lase nimic. Dar nu se cade sa stergi „luna” farfuria, cu paine, ca un hamesit…
s) Nu se toarna niciodata intr-un pahar care nu este gol complet.
t) Samburii nu se scuipa in farfurie (prin „cadere libera”) si nu se scuipa nici in pumn (metoda „in pumn” se practica doar in aer liber). Samburii se imping cu limba in lingurita adusa langa buze si se pun apoi in farfurioara, unul cate unul.
u) E interzis a se clati gura cu ultima sau penultima inghititura de compot, ceai, lapte (sau… apa, pentru cine mai claca reforma sanitara din nestiinta).
v) Daca este nevoie sa folosesti toaleta sau baia, priveste cu atentie cum stau lucrurile in momentul intrarii tale acolo, ca sa le poti pune exact asa cum le-ai gasit. Daca folosesti WC-ul si esti barbat, ridica colacul (capacul) pentru treburile marunte. Daca vasul a ramas cumva patat cu pete sau dare, foloseste-te de o bucata de hartie igienica sa cureti petele, ca sa nu fie gazda nevoita sa-ti curete murdaria. Deschide si geamul pentru aerisire, sau ventilatorul, daca exista. Dupa spalatul mainilor, clateste chiuveta cu apa, ca sa nu ramana patata cu clabuci sau…jeg.
Fii simtit! Nici sa nu se observe ca ai trecut pe acolo.
a) Este necuviincios sa telefonezi duminica inainte de ora 10 dimineata, intre orele 13-17 si dupa ora 21 (cu exceptia rudelor sau prietenilor intimi, al caror program il cunosti). In zilele saptamanii, ora 9 dimineata este acceptabila.
b) Cand incepi convorbirea uita-te la ceas: o convorbire conventionala nu trebuie sa dureze mai mult de 5 minute!
c) Urmeaza obligatoriu treptele urmatoare:
(1) „Alo! Familia (sau firma) cutare?” Abia dupa ce primesti confirmarea, continui:
(2) „Buna ziua! (Sau: Saru’mana pentru doamne!) La telefon e _______________ (numele tau)”. Nu zice (in locul numelui tau): „E un prieten…” sau o alta forma evaziva. Apoi continui imediat: „As dori sa vorbesc cu _______________ (numele celui solicitat)”. Daca iti raspunde persoana cautata, continua obligatoriu cu:
(3) „V-as putea retine cateva minute?” Daca, zice: „Da, poftiti!”, atunci abia poti sa intri in subiect. Fii precis si nu te intinde. Nu uita ca „timpul costa” si ca unele persoane sunt atat de delicate incat nu vor indrazni sa te intrerupa. Daca insa iti da de inteles, printr-o pauza… sau in mod direct ca nu este disponibil, intreaba-l:
(4) „Cand as putea sa revin?”. Dupa ce se consuma convorbirea, nu uita:
(5) Sa-i multumesti si sa-ti iei ramas bun.
d) Cand te suna vreun „sacaitor”, nu esti obligat sa-l asculti oricat vrea el sa te tina de vorba. Scuza-te politicos, dar ferm, si spune-i ca ai o alta problema urgenta si ca trebuie sa inchei convorbirea… dupa care esti liber sa pui receptorul in furca, chiar daca acela nu vrea sa termine. Asemenea incheieri bruste iti poti permite insa in situatii extrem de rare.
MEDITEAZA:
„Sociabilitatea crestina este cu totul neglijata sau prea putin cultivata de poporul lui Dumnezeu. Aceasta ramura de educatie nu trebuie sa fie neluata in seama sau pierduta din vedere in scolile noastre. (…) Indeosebi aceia care au gustat iubirea lui Hristos trebuie sa-si creasca puterile in ceea ce priveste legaturile sociale, pentru ca in chipul acesta pot castiga suflete pentru Mantuitorul. (…) Hristos n-a refuzat sa se amestece cu altii in legaturi de prietenie. Cand a fost invitat la un ospat de un fariseu sau de un vames, a primit invitatia… Astfel, Hristos a invatat pe ucenicii Sai cum sa se poarte cand sunt intre necredinciosi sau credinciosi” (Marturii vol.6, pag.172-173).
„In prietenia voastra cu altii puneti-va in locul lor. Faceti-va una cu ei, si apoi purtati-va fata de ei ca si cum ati dori sa va faca ei voua, daca ar fi sa schimbati locul cu ei. Aceasta este adevarata regula de sinceritate” (Cugetari de pe Muntele Fericirilor, pag.192-193).
„Hristos era curtenitor pana si fata de prigonitorii Lui; si adevaratii Sai urmasi vor da pe fata acelasi spirit… Evanghelia nu incurajeaza politetea formala asa cum se obisnuieste in lume, ci curtenia care izvoraste din adevarata bunatate a inimii. (…) Nu rostiti nici un cuvant, nu faceti nici o fapta care ar aduce dezonoare asupra frumosului nume pe care-l purtati. (…) Lucrati totdeauna din principiu si niciodata din impuls. Imblanziti pornirile firii voastre focoase prin blandete si bunatate. Nu va dedati la lucruri usuratice si la nimicuri… Toti trebuie tratati cu finete si delicatete ca fii si fiice ale lui Dumnezeu. Crestinismul va face din voi un gentleman (engl.).” (Divina vindecare, pag.358-363).